Erwin van Dijk, supervisor:

 

‘Supervisie is een cadeau aan jezelf’

 

“Een therapeut heeft een klankbord nodig, zeker ook tijdens de opleiding. Voor hun vakinhoudelijke ontwikkeling kunnen studenten van de PMKT-opleiding terecht bij hun praktijkbegeleider. Dat is iemand in de beroepspraktijk met wie je kunt sparren over de ontwikkeling van praktische vaardigheden. Supervisie is iets heel anders. Supervisie is gericht op het bewust hanteren van je beroepsvaardigheden. Door te reflecteren op situaties in je werk ontwikkel je een deel van je eigen leervermogen. Dat gaat over wie je bent als persoon. Hoe ga je om met de belemmeringen die je ervaart tijdens de opleiding en het werk? Als supervisor help ik bij die reflectie.

 

Als therapeut zet je in feite je eigen persoonlijkheid in als instrument. Dat instrument moet je zo goed mogelijk afstemmen. Het is een kunst om jezelf te ‘fine-tunen’ om het zo te zeggen. Daarvoor is het nodig om samen met de supervisor af en toe afstand te nemen en te kijken naar jezelf. Hoe reageer je, wat voel je? Welke vaste overtuigingen over jezelf en over het leven zitten je misschien in de weg? Dat is soms een beetje eng en vaak is het niet comfortabel. Maar om goed te functioneren als therapeut, is het wel noodzakelijk. Eigenlijk is supervisie een cadeautje aan jezelf.

 

Zelf heb ik gewerkt in de kinderpsychiatrie en in het speciaal onderwijs. Door de jaren heen volgde ik opleidingen, waaronder de PMKT-opleiding. Maar ik heb me ook in de beroepspraktijk ontwikkeld. Ik heb onder meer PMKT ingevoerd binnen de organisatie voor speciaal onderwijs waar ik werkte. Dat gaf veel voldoening. PMKT bleek heel waardevol bij het werk met groepen kinderen, onder wie ook kinderen met een verstandelijke beperking, autisme en ADHD. Ik ben echter iemand die met regelmaat op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden en nieuwe omgevingen. Ik heb nu een eigen praktijk. Nadat ik een masteropleiding begeleidingskunde afrondde, ben ik als supervisor bij de opleiding begonnen.

 

Supervisie is verplicht voor de studenten in het derde leerjaar van de PMKT-opleiding. De studenten worden ingedeeld door de opleiding. Tijdens de eerste bijeenkomst maken student en supervisor afspraken over verwachtingen en inzet over en weer, het inbrengen van leerdoelen en werkpunten.”

Fotolia 118527289 S bew