LEERGANGEN

 

In onze twee leergangen wordt gebruik gemaakt van kennis uit de literatuur en vaardigheden uit de opleiding PMKT. Specifieke kennis over kind-ontwikkeling en kindgericht werken is in deze leergangen vertaald naar praktische vaardigheden die je direct in je eigen werksetting kunt gebruiken. Psychomotorisch werken met kinderen wordt gekenmerkt doordat het uitgaat van drie krachtige principes: de kracht van de relatie, de wijsheid van het lichaam en de kracht van bewegen.

 

Psychomotorisch werken met kinderen wordt gekenmerkt doordat het uitgaat van drie krachtige principes:


De kracht van de relatie: Kinderen ontwikkelen zich in de basis doordat zij fysiek zintuiglijke ervaringen opdoen binnen een relatie van veiligheid en liefde en in verbinding met de ander (ouders, leerkrachten, begeleiders, therapeuten). Zo leren zij om gaan met emoties, hun gedrag te reguleren, relaties aan te gaan met anderen en betekenis te geven aan ervaringen en de wereld om hen heen. Psychomotorisch werken gaat uit ervan dat je als professional bij kunt dragen aan het ontwikkelen van een gevoel van emotionele veiligheid door op een sensitieve, non verbale en kind-volgende manier aan te sluiten bij hoe een kind zich voelt op dat moment.


De wijsheid van het lichaam: Psychomotorisch werken gaat ervan uit dat het lichaam van nature bescherming biedt om met negatieve ervaringen en stress om te kunnen gaan. Door het ontwikkelen van voldoende lichaamsbesef kan weerbaarheid vergroot worden zodat kinderen leren omgaan met tegenslagen. Psychomotorisch werken met kinderen start vanuit het lichaam door lichaamssensaties te herkennen, gebruik te maken van zintuiginformatie, ademhaling, houding en beweging. Zo kunnen kinderen vaardigheden leren en kan het negatieve ervaringen een plekje geven.


De kracht van bewegen: Bewegen heeft veel positieve effecten. R. Bailey onderzocht de relatie tussen bewegen en verschillende ontwikkelingsdomeinen. Niet alleen heeft bewegen positieve effecten op de fysieke ontwikkeling en gezondheid van kinderen maar ook op de persoonlijke-, emotionele-, sociale- en intellectuele ontwikkeling. Een kind bezit een natuurlijke drang om te bewegen en de wereld te ontdekken. Psychomotorisch werken met kinderen sluit aan bij hoe een kind zich van nature ontwikkeld namelijk op een spelende en bewegende manier.

 

Leergang A en leergang B zijn voor verschillende doelgroepen.


Leergang A gaat er vanuit dat je in een behandel / therapeutische setting werkt met kinderen. Deze leergang richt zich op professionals die kinderen (ontwikkelingsleeftijd 4 tot en met 18 jaar) onderzoeken en behandelen omdat zij stagneren in hun ontwikkeling. We richten ons op:

 

  • PMT-ers
  • Vak therapeuten (zoals beeldend-, spel-, muziek-, integratief-, drama- en dans therapeuten)
  • Systeemtherapeuten / werkers
  • Basis psychologen en orthopedagogen
  • Paramedici

 

Leergang B richt zich op professionals die werken met kinderen die een ontwikkelingsleeftijd hebben van 4 tot en met 12 jaar. We richten ons op:

 

  • Professionals in het onderwijs (zoals: leerkrachten, IB-ers, kindercoaches, ambulant begeleiders, gedragsspecialisten)
  • Schoolmaatschappelijk werkers
  • Professionals in de jeugdhulpverlening (zoals SPH, ambulant begeleiders)
  • Professionals in de jeugdbescherming (zoals jeugdbeschermers, gezinsvoogden)
  • Praktijkondersteuners-GGZ kind en jeugd, Kinderverpleegkundigen

 

Beide leergangen bestaan uit 3 modules. De modules worden onderbouwd door kennis uit wetenschappelijk onderzoek en literatuur. De nadruk ligt in alle modules en beide leergangen op de praktische toepasbaarheid van de kennis en het praktisch oefenen van vaardigheden.


Leergang A (post-HBO).
Module 1: Informatieverwerking, het brein en gedrag
Module 2: Lichaamsgerichte en bewegingsgerichte interventies
Module 3: Psychomotorisch werken met gezinnen en groepen


Leergang B (HBO werk- en denkniveau)
Module 1: Kind in ontwikkeling: de kracht van de relatie
Module 2: De kracht van bewegen
Module 3: Spel en bewegen met het hele lijf

 

Bij inschrijving dient €100,00 inschrijfgeld te worden voldaan.
De kosten voor leergang A zijn € 2450,00 incl. koffie, thee en lunch.
De kosten voor leergang B zijn € 1950,00 incl. koffie, thee en lunch.
Het STAP-budget van € 1000 kan worden aangevraagd bij het UWV. (zie voor meer informatie op de website van het UWV)

 

Je kunt je hier inschrijven door middel van het inschrijfformulier op deze website of door deze aan te vragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Leslocatie

De leslocatie is in Leusden. De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer vanaf station Amersfoort en er is voldoende parkeerruimte voor de deur.

 

Les data

2023: 23 sept., 7 en 28 okt., 11 en 25 nov.

2024: 6 en 20 jan., 3 feb., 2, 16 en 30 maart.

 

Accreditaties

Accreditaties bij de SKJ en FVB worden aangevraagd.

 

 

fotolia 100739842bew

  • Scholingen sluiten aan
  • Scholingen zijn praktijkgericht
  • Scholingen zijn ervaringsgericht
  • Onderbouwing van onze scholingen
  • Scholingen zijn kindgericht

INSCHRIJVEN

 

Schrijf je hier in voor leergang A/B.