Peter Remmen, tweedejaars student:

 

‘Ik zie kinderen letterlijk weer rechtop staan’

 

“Het mooie van PMKT is dat je na een tijdje veranderingen ziet in de persoon van een kind. In plaats van dat ik vaardigheden, oplossinkjes en trucjes leer, draag ik bij aan échte veranderingen. Het kind wordt sterker en krijgt meer vermogen tot zelfbeschikking. Het is daardoor minder geneigd de oplossing voor moeilijkheden buiten zichzelf te leggen, maar juist te kijken welke invloed het zelf kan uitoefenen op zijn of haar situatie.

 

Door PMKT zie ik kinderen letterlijk weer rechtop gaan staan en met een open blik in de wereld kijken in plaats van zich te gedragen als slachtoffer. Ik ben daar heel gevoelig voor, niet in het minst omdat ik van dichtbij heb gezien hoe mijn ouders worstelden met de begeleiding van mijn zusje. Zij kampt met handicaps en gedragsproblemen door autisme. Toen ik van de middelbare school kam, ging ik naar de sporthogeschool. Sport betekende vrijwel alles voor me; ik deed ook fanatiek aan atletiek. Maar professioneel trok ik toen al meer naar de gehandicaptensport. Dat gaf me veel voldoening. Helaas moest ik met zowel topsport als met mijn sportopleiding stoppen door een hardnekkige blessure.

 

Daarna heb ik goed nagedacht: wat nu? De keus viel eerst op Sociaal Pedagogische Hulpverlening, misschien wel omdat ik altijd nieuwsgierig ben gebleven naar hoe je iemand met beperkingen - zoals mijn zusje - het beste kon begeleiden. Tijdens het praktijkdeel van de opleiding zag ik de resultaten die je kunt boeken met Psychomotorische Therapie. Na het afronden van mijn opleiding SPH heb ik snel ingeschreven voor de PMKT-opleiding. Het is zo mooi om te zien hoe kinderen weer eigenaar kunnen worden van hun eigen lichaam.

 

Het eerste jaar van de opleiding PMKT is meest theoretisch, gekoppeld aan veel zelfreflectie. Ik heb aanvullend nog een aantal sessies leertherapie gevolgd om meer inzicht te verkrijgen over de rol die mijn eigen verleden speelt in mijn werk. Het verkrijgen van zelfinzicht en het geven en ontvangen van feedback is een wezenlijk onderdeel van de opleiding. Je kunt als begeleider pas iets betekenen voor een ander als je zelf ‘ok’ bent.”

Fotolia 118527289 S bew