Rosa-Liek Feitsma, oud-student:

 

‘Door eerst naar jezelf te kijken, kan je een kind helpen’

 

“Jarenlang ben ik met heel veel plezier leerkracht geweest op een Montessorischool in Den Haag. Maar omdat ik dagelijks een groep met 28 tot 30 leerlingen had voelde ik mij soms machteloos ten opzichte van kinderen die extra aandacht nodig hadden. Daar was minder tijd voor. Kinderen krijgen steeds meer prikkels, bijvoorbeeld door sociale media, de hele dag door. Dat leidt tot ander gedrag, waardoor persoonlijke aandacht steeds belangrijker wordt. Daar wilde ik mijn werk van maken. Dat leidde uiteindelijk tot een wending in mijn carrière.

 

Die begon met een eigen praktijk voor lichaamswerk en massage. Bij lichaamswerk geef je echte - fysieke - aandacht. Dat brengt rust, ontspanning, vertrouwen en veiligheid. Toen ik merkte dat dat ook voor kinderen goed werkte, besloot ik het onderwijs te verlaten en mij helemaal op mijn eigen nieuwe praktijk te storten. Maar voor het begeleiden van heel drukke of ‘onhandelbare’ kinderen miste ik toch de kennis. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar aanvullende opleidingen. Zo kwam ik terecht bij de driejarige opleiding PMKT.

 

Dat lichaam en geest elkaar versterken is voor mij evident. Beweging en ritme helpen kinderen zich zowel sociaal-emotioneel als cognitief te ontwikkelen. De opleiding PMKT vond ik geweldig, al was het wel intensief, een keer per twee weken een hele zaterdag met daarnaast nog thuis veel zelfstudie. Ik heb echt opnieuw moeten leren studeren. De opleiding zit vol met praktijkoefeningen. De nadruk ligt op het zelf ervaren, zowel onderling als met ‘proefkinderen’. In het eerste jaar gaat de meeste aandacht uit naar theoretische vakken en het uitvoeren en zelf ervaren van spellen. In het jaar daarna richt je je vooral op jouw rol als therapeut. Dat staat of valt niet alleen met de begeleiding van de docenten, maar ook van elkaar als studenten onderling. Dat maakt dat je intensief met elkaar optrekt.

 

Ik heb tijdens de drie jaren van de opleiding veel geleerd, ook over mijzelf. Ik kijk nu anders naar kinderen en ook anders naar mijzelf. Daardoor heb ik meer inzicht gekregen in mijn eigen drijfveren en patronen in mijn gedrag en weet hoe daar mee om te gaan. Door zelf figuurlijk in beweging te blijven, ben ik in staat om onvoorwaardelijk beschikbaar te zijn voor de kinderen met wie ik werk in de praktijk.

In het najaar van 2015 ben ik afgestudeerd als PMKT’er. Sindsdien heb ik mijn eigen PMKT-praktijk ‘Wiel van Plezier’ en heb ik drie dagen van de week daarmee gevuld. In de komende tijd wil ik mijn massagepraktijk deels integreren in mijn nieuwe PMKT-praktijk.”

 

www.wielvanplezier.nl

Fotolia 118527289 S bew